Arkusz oceny.
Wasza praca będzie oceniana ze względu na:
- sposób realizacji przez grupę filmu lub reortażu
- indywidualny wkład ucznia w zrealizowany reportaż lub film
Efekt końcowy pracy grupy zostanie oceniony ze względu na:
- zbieranie informacji (jakość i ilość),
- wymagania formalne wynikające z wybranego gatunku (inne dla filmu dokumentalnego, animowanego, fabularnego czy reportażu),
- oryginalność ujęcia tematu (twórczy sposób wykorzystania wiedzy o gatunku i jego istniejących reprezentacjach).
- poprawność poprawność językową, stylistyczną, zapisu (ortografia i interpunkcja) oraz estetykę całości
- dobór materiału - samo zbieranie informacji nie jest celem,. ale drogą do celu, jakim jest świadome korzystanie z wiedzy, jej adekwatne odtwarzanie i przetwarzanie pod kątem istniejącego tematu. Należy hierarchizować informacje, oceniać ich przydatność, i dobierać odpowiednio do przyjętych celów i założeń.
Każda z kategorii zostanie oceniona - punktacja będzie odzwierciedlać, czy projekt spełnia warunki w sposób wystarczający, dość dobry, prawie bardzo dobry lub doskonały.
|
WYSTACZAJĄCA 1 PKT. |
DOŚĆ_DOBRA 2 PKT. |
PRAWIE BARDZO_DOBRA 3 PKT. |
DOSKONAŁA 4 PKT. |
PUNKTY |
ZBIERANIE
INFORMACJI | Zebrane wiadomości ujęte w filmie lub reportażu są niekompletne, nie zostały uporządkowane w logiczną całość. | Zebrane wiadomości ujęte w filmie i reportażu są podstawowe, występują luki w wiedzy (konieczność uzupełnienia). | Zebrano dużo wiadomości, wszystkie ujęte w filmie lub reportażu zostały uporządkowane, tworzą logiczną całość | Zebrano bardzo wiele różnorodnych informacji często wykraczających poza wymagane minimum. Wiadomości zostały ujęte w filmie lub reportażu w sposób uporządkowany i ułożone w czytelny schemat | 1 - 4 |
WYMAGANIA GATUNKOWE
| zanalizowano jedną podstawową cechę gatunkową. | zanalizowano co najmniej dwie znaczące cechy gatunkowe. | film lub reportaż w sposób niepełny spełnia wymogi formalne | film lub reportaż spełnia wszystkie wymogi formalne | 1 - 4 |
ORYGINALNOŚĆ
UJĘCIA
TEMATU | Film lub reportaż ma charakter autorski, ale jest odtwórczy, oparty na jakimś istniejącym pomyśle, wykonany chaotycznie. | Projekt zawiera minimalną ilość twórczych pomysłów - podstawowo przetwarza dobry wzorzec, dość dobrze dobrano środki artystycznego wyrazu, ale nie wszystkie są czytelne i funkcjonalne. | Projekt dobry, czytelny, tworzy jasno sformułowaną całość.Widoczna oryginalność ujęcia tematu, brak schematyzmu i biernego przetwarzania cudzych pomysłów. | Projekt bardzo przemyślany, jasny
i czytelny; bardzo wiele różnorodnych informacji, środków artystycznego obrazowania. Widoczny indywidualny charakter, styl i niepowtarzalne ujęcie tematu | 1 - 4 |
POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA, STYLISTYCZNA, ZAPISU. ESTETYKA | Filmy i reportaże nieciekawe artystycznie, graficznie, zdjęciowo; błędy stylistyczne, językowe, ortograficzne
i merytoryczne. | Poprawne graficznie i zdjęciowo. Podstawowe środki artystycznego wyrazu nie zawsze adekwatne do formy i tematu. Nieliczne błędy ortograficzne, merytoryczne.. | Filmy i reportaże ciekawe graficznie, artystycznie. Różne środki artystycznego wyrazu, najczęściej adekwatne do tematu i wybranej formy. Liczne udane zdjęcia, i komentarze. Pojedyncze drugorzędne błędy językowe, stylistyczne. poprawny ortograficznie. | Filmy i reportaże bardzo ciekawe pod względem graficznym, zdjęciowym. Ciekawe ujęcia i niespotykane kompozycje formalne. Brak jakichkolwiek błędów. | 1 - 4 |
DOBÓR MATERIAŁU
| Zespół nie potrafi obronić trafności doboru treści, film lub reportaż jest chaotyczny, wiadomości nie łączą się w spójną całość | Zespół nie potrafi obronić wszystkich dobranych wiadomości, wypowiedzi zawierają błędy. | Zespół potrafił obronić wszystkie zamieszczone treści, wykazał zasadność ich zamieszczenia, w wypowiedziach pojedyncze błędy. | Zespół w pełni potrafił obronić zasadność zamieszczenia właśnie takich informacji w reportażu lub filmie, brak błędów | 1 - 4 |
Kategorie oceny indywidualnej pracy ucznia (w skali od 0 do 6) 1. Brał udział w pracy grupy - potrafi powiedzieć z kim i nad czym pracował - ... pkt. 2. Samodzielnie odpowiadał za jakiś aspekt filmu lub reportażu - ... pkt. 3. Potrafi wskazać własne pomysły i odpowiadać na dodatkowe pytania sprawdzającego - ... pkt. 4. Umie opowiedzieć o procesie powstawania filmu lub reportażu w poszczególnych jego aspektach (tworzeniu planu, podziale zadań, gromadzeniu informacji, selekcjonowaniu ich, robieniu zdjęć, dobieraniu fotografii/wypowiedzi itp.) - ... pkt. 5. W opowiadaniu i odpowiadaniu na pytania posługuje się poprawną polszczyzną, zachowuje normy językowe i stylistyczne, posiada odpowiednie słownictwo- ... pkt. SUMA PUNKTÓW OD 0 – 50 PUNKTÓW. PROPONOWANA SKALA OCEN:
OCENA | WYMAGANA ILOŚĆ PUNKTÓW |
CELUJĄCA | 50 - 44 |
BARDZO DOBRA | 43 - 38 |
DOBRA | 37 - 31 |
DOSTATECZNA | 30 - 25 |
DOPUSZCZAJĄCA | 24 - 16 |
NIEDOSTATECZNA | mniej niż 16 |
|
|