6. EWALUACJA

Arkusz oceny.

Wasza praca będzie oceniana ze względu na: 
  1.  sposób realizacji przez grupę  filmu lub reortażu
  2. indywidualny wkład ucznia w zrealizowany reportaż lub film
Efekt końcowy pracy grupy zostanie oceniony ze względu na: 
  1. zbieranie informacji (jakość i ilość), 
  2. wymagania formalne wynikające z wybranego gatunku (inne dla filmu dokumentalnego, animowanego, fabularnego czy reportażu),  
  3. oryginalność ujęcia tematu (twórczy sposób wykorzystania wiedzy o gatunku i jego istniejących reprezentacjach).
  4. poprawność poprawność językową, stylistyczną, zapisu (ortografia i interpunkcja) oraz estetykę całości
  5. dobór materiału - samo zbieranie informacji nie jest celem,. ale drogą do celu, jakim jest świadome korzystanie z wiedzy, jej adekwatne odtwarzanie i przetwarzanie pod kątem istniejącego tematu. Należy hierarchizować informacje, oceniać ich przydatność, i dobierać odpowiednio do przyjętych celów i założeń.
Każda z kategorii zostanie oceniona - punktacja będzie odzwierciedlać, czy projekt spełnia warunki w sposób  wystarczający, dość dobry, prawie bardzo dobry lub doskonały.






WYSTACZAJĄCA
1 PKT.

DOŚĆ_DOBRA
2 PKT.

PRAWIE BARDZO_DOBRA
3 PKT.

DOSKONAŁA
4 PKT.
 
PUNKTY
ZBIERANIE
INFORMACJI
 Zebrane wiadomości ujęte w filmie lub reportażu są niekompletne, nie zostały uporządkowane w logiczną całość. Zebrane wiadomości ujęte w filmie i reportażu są podstawowe, występują luki w wiedzy (konieczność uzupełnienia). Zebrano dużo wiadomości, wszystkie  ujęte w filmie lub reportażu zostały uporządkowane, tworzą logiczną całośćZebrano bardzo wiele różnorodnych informacji często wykraczających poza wymagane minimum. Wiadomości zostały ujęte w filmie lub reportażu  w sposób uporządkowany i ułożone w czytelny schemat 1 - 4
WYMAGANIA GATUNKOWE
 zanalizowano jedną podstawową cechę gatunkową. zanalizowano co najmniej dwie znaczące cechy gatunkowe. film lub reportaż w sposób niepełny spełnia wymogi formalne  film lub reportaż spełnia wszystkie wymogi formalne  1 - 4

ORYGINALNOŚĆ
UJĘCIA 
TEMATU
 Film lub reportaż ma charakter autorski, ale jest odtwórczy, oparty na jakimś istniejącym pomyśle, wykonany chaotycznie.   Projekt zawiera minimalną ilość twórczych pomysłów - podstawowo  przetwarza dobry wzorzec, dość dobrze dobrano środki artystycznego wyrazu, ale nie wszystkie są  czytelne i funkcjonalne. Projekt dobry, czytelny, tworzy jasno sformułowaną całość.Widoczna oryginalność ujęcia tematu, brak schematyzmu i biernego przetwarzania cudzych pomysłów.  Projekt bardzo przemyślany, jasny
i czytelny; bardzo wiele różnorodnych informacji, środków artystycznego obrazowania.  Widoczny indywidualny charakter, styl i niepowtarzalne ujęcie tematu
  1 - 4
POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA, STYLISTYCZNA, ZAPISU. ESTETYKAFilmy i reportaże nieciekawe artystycznie, graficznie, zdjęciowo; błędy stylistyczne, językowe, ortograficzne
i merytoryczne.
 Poprawne graficznie i zdjęciowo. Podstawowe środki artystycznego wyrazu nie zawsze adekwatne do formy i tematu. Nieliczne błędy ortograficzne, merytoryczne.. Filmy i reportaże ciekawe graficznie, artystycznie. Różne środki artystycznego wyrazu, najczęściej adekwatne do tematu i wybranej formy. Liczne udane zdjęcia, i komentarze.  Pojedyncze drugorzędne błędy językowe, stylistyczne. poprawny ortograficznie. Filmy i reportaże  bardzo ciekawe pod względem graficznym, zdjęciowym. Ciekawe ujęcia i niespotykane kompozycje formalne. Brak jakichkolwiek błędów.  1 - 4
 DOBÓR MATERIAŁU
 Zespół nie potrafi obronić trafności doboru treści, film lub reportaż jest chaotyczny, wiadomości nie łączą się w spójną całość  Zespół nie potrafi obronić wszystkich dobranych wiadomości, wypowiedzi zawierają błędy. Zespół potrafił obronić wszystkie zamieszczone treści, wykazał zasadność ich zamieszczenia, w wypowiedziach pojedyncze błędy. Zespół w pełni potrafił obronić zasadność zamieszczenia właśnie takich informacji w reportażu lub filmie, brak błędów   1 - 4


Kategorie oceny indywidualnej pracy ucznia (w skali od 0 do 6) 
1.      Brał udział w pracy grupy - potrafi powiedzieć z kim i nad czym pracował - ... pkt.
2.     Samodzielnie odpowiadał za jakiś aspekt filmu lub reportażu - ... pkt.
3.      Potrafi wskazać własne pomysły i odpowiadać na dodatkowe pytania sprawdzającego - ... pkt.
4.      Umie opowiedzieć o procesie powstawania filmu lub reportażu w poszczególnych jego aspektach (tworzeniu planu, podziale zadań, gromadzeniu informacji, selekcjonowaniu ich, robieniu zdjęć, dobieraniu fotografii/wypowiedzi itp.) - ... pkt.
5.     W opowiadaniu i odpowiadaniu na pytania posługuje się poprawną polszczyzną, zachowuje normy językowe i stylistyczne, posiada odpowiednie słownictwo- ... pkt.
SUMA PUNKTÓW OD 0 – 50 PUNKTÓW.
PROPONOWANA SKALA OCEN:

OCENA

WYMAGANA ILOŚĆ PUNKTÓW

CELUJĄCA

50 - 44

BARDZO DOBRA

43 - 38

DOBRA

37 - 31

DOSTATECZNA

30  - 25

DOPUSZCZAJĄCA

24 - 16
NIEDOSTATECZNA
mniej niż 16